GRATULUJEME!
Dosky za najlepší ženský herecký výkon už tretíkrát po sebe v Martine!
Súčasná adaptácia trójskeho mýtu je postapokalyptickou krajinomaľbou, príbehom stretu odchádzajúcej kultúry a kultivovanosti s barbarskou silou a cynizmom.
Na troskách jednej civilizácie prebieha krvavý epilóg vojny - Carr ale volí zaujímavý naratívny princíp, keďže o svojom beštiálnom konaní referujú aktéri navzájom, každý dialóg je vlastne pomyselným štvorakým kaleidoskopom - herec/herečka opisuje konanie svojho antagonistu, no v emócii svojej postavy a naopak. Toto základné scudzenie umožňuje sprostredkovať situácie, z ktorých sú mnohé také kruté, že akékoľvek pokusy o ich divadelné vyobrazenie by v konfrontácii s možnosťami našej predstavivosti ťahalo za kratší koniec.
V sezóne 22/23 s názvom RE: CYKLUS sa SKD Martin zameriava na témy súvisiace s koncom antropocentrizmu a krízou maskulinity. Všetky 3 tituly - Iokasté, Hekuba a Bačova žena - zároveň reflektujú možnosti a podoby tragédie ako divadelného žánru. V centre každého stojí silná ženská postava. Iokasté, Hekuba a Eva. Druhý titul sezóny Hekuba je fascinujúcim rozprávaním o odvahe a nezlomnosti (nielen jednej) ženy na troskách bájnej Tróje. Írska dramatička Marina Carr rozpráva príbeh kráľovnej Hekuby inovatívnym spôsobom a priamym, súčasným jazykom. Koľko zla je človek schopný uniesť? Lucia Jašková a Marek Geišberg ako nepriatelia v napínavej hre plnej vášní a utrpenia, ale aj poézie a krásy. Ďalej sa predstavia: Zuzana Rohoňová, Barbora Palčíková, Nadežda Vladařová, Tomáš Mischura, Matej Babej a Ján Dobrík.
Inscenácia SKD Martin je dramaturgickou dvojičkou inscenácie Iokasté, ktorá mala premiéru na začiatku sezóny, zároveň ale demonštruje kvalitatívne - aj kvantitatívne úplne iný prístup k antickej látke - na rozdiel od autorsky poňatej a komornej Iokasté, je Hekuba celosúborovou inscenáciou s radom veľkých ženských a mužských postáv. V kombinácii s témou sa tak pre SKD stane ďalšou z výziev smerom k súborovej súhre a hľadaniu možností a podôb spoločného hereckého jazyka a bude tak pokračovaním v línii inscenácií hier Tri sestry a Sen noci svätojánskej.
Hekuba je súčasťou inscenačnej triády, pri ktorej chceme v rámci úvah o udržateľnosti v divadelnej produkcii pracovať s jedným základným scénografickým riešením. Pavel Borák koncipuje priestor všetkých troch inscenácií tak, aby sa mohol „prelievať" z jednej do druhej. Je tu aj dramaturgický presah - Oidipus je v Iokasté konfrontovaný s koncom jednej éry, Hekuba sa odohráva na troskách jednej civilizácie.
Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Dosky za najlepší ženský herecký výkon už tretíkrát po sebe v Martine!
Dňa 16. novembra 2024 o 21:00 hod. sa na javisku Národného domu uskutoční už tretí koncert III. ročníka projektu Dva národy – jeden Dom.
Asociácia súčasného divadla oznámila nominácie na ocenenia v rámci 27. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2024.
Dňa 16. septembra 2024 o 18:30 hod. sa v divadelnom klube BREPT uskutoční už druhý koncert III. ročníka projektu Dva národy – jeden Dom.
Putovná performancia Divadla JGT a Slovenského komorného divadla v Martine inšpirovaná aktivitami Frontového divadla.
Zomrela dlhoročná členka hereckého súboru Eliška Nosálová.
Asociácia slovenských divadiel a orchestrov zastupuje 22 inštitúcií zriaďovaných štátom, mestami a vyššími územnými celkami na Slovensku.
Divadelný festival Dotyky a spojenia symbolicky uzatvoril divadelnú sezónu 2023/2024 a úspešne dokončil svoj devätnásty ročník.
Upozornenie pre držiteľov darčekových kariet na sezónu 2023/2024.