Yasmina Reza, parížska rodáčka iránsko-maďarského
pôvodu, patrí k strednej generácii francúzskych
dramatikov a v súčasnosti je jednou z najuznávanejších
a najhranejších autorov divadelných textov na svete.
V deväťdesiatych rokoch minulého storočia ju preslávila
jej románová tvorba a veľký úspech následne zožali i jej
drámy. Na slovenských javiskách mohli diváci vidieť jej
hry Kumšt, Život na trikrát a Boh masakra.
Hra Kumšt je komédiou o priateľstve troch mužov,
o umení, o neviditeľnej hranici medzi umeleckým
majstrovstvom a umeleckým podvodom. Umne napísaná
komédia o umeleckom diele je metaforou života,
plnokrvného priateľstva a rešpektu, ale aj metaforou
pokryteckej morálky s množstvom konvencií. Negatívne
prejavy však atakujú diváka komediálnymi javiskovými
prostriedkami, predovšetkým textovou a situačnou
komikou či zlomyseľnou a vtipnou absurditou.
Kumšt ponúka inteligentnú zábavu a predovšetkým
výborné herecké príležitosti pre troch skúsených hercov
na vrchole tvorivých síl. Martin Horňák, Ján Kožuch
a František Výrostko takými hercami bezpochyby sú.
Režisér Peter Mankovecký svojimi réžiami inscenácií
Na koho to slovo padne, Testosterón či Okuliare Eltona
Johna presvedčil divadelnú verejnosť i odbornú kritiku,
že aj bláznivá komédia, častokrát označovaná aj ako
„bulvárna", môže byť vkusná, inteligentne a divadelne
čisto postavená a môže byť „kumštom" divadelným.
Predstavenie trvá 90 minút bez prestávky